zondag 19 februari 2012

1e herinnering aan handwerken

Iedere vrouw, die in de jaren 50 of 60 op de lagere school zat, herkent de frustratie, die bijna iedereen opdeed bij de handwerkles; het heette op School 1, nuttige handwerken. Een washand breien met 4 naalden en stugge katoen ... hoe moeilijk kan je het maken. Ik schoot niet op met de washand en moest er thuis als een soort huiswerk. verder aan breien. Moeke, onze grootmoeder, was er en natuurlijk wilde ze mij wel helpen. 's Morgens vroeg lag naast mijn ontbijtbord de lichtblauwe washand, klaar tot aan het punt dat je moest gaan minderen. Blij ging ik naar school en huilend kwam ik thuis,  de juf had al het werk van Moeke uitgehaald...... het was te duidelijk, dat ik niet de breier was geweest.
Ben niet de enige, als je "gebreide washand" googled vind je veel anekdotes over de gebreide washand.
Wat ik me kan herinneren is dat we een merklap, een schort van een rood/wit ruitje met smokwerk maakten .... en verder weet ik het niet meer. Moeten nog wel wat meer werkjes geweest zijn, want met handwerken begon je in klas 2 en ging door tot en met de 6e.

Later hadden we thuis de handwerkboekjes van Eva Rosenstand en Clara Waever, wat zijn die boekjes veel gebruikt in de familie. Vond in de linnenkast nog een oude theemuts, ooit als cadeautje voor mijn moeder gemaakt.



1 opmerking:

  1. Met die traumatische eerste handwerkervaring is het een wonder dat je het nu nog leuk vindt om te doen ook ;)

    BeantwoordenVerwijderen